Στράτος Γ. Σιμόπουλος |
Παρά
τη ραγδαία οικιστική επέκταση και τη συνεχιζόμενη αύξηση του πληθυσμού στους
δήμους που αποτελούν το δυτικό τμήμα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της
Θεσσαλονίκης, η συγκεκριμένη περιοχή εξακολουθεί να είναι ουραγός στην
ανάπτυξη.
Έτσι
η ανεργία, η αύξηση φαινομένων παραβατικότητας, η έλλειψη χώρων πρασίνου, οι εγκαταλελειμμένες
βιομηχανικές εγκαταστάσεις, τα αδρανή βιομηχανικά κτίρια, η κυκλοφοριακή
επιβάρυνση, η ατμοσφαιρική ρύπανση, ο άναρχος πολεοδομικός σχεδιασμός και η
έλλειψη ανισόπεδων κόμβων στο δυτικό τμήμα της Περιφερειακής Οδού, δημιουργούν
μια καθόλου ευχάριστη πραγματικότητα.
Η
χρόνια αυτή κατάσταση μπορεί
όμως να αντιστραφεί, αν η παρούσα κυβέρνηση συνεχίσει να υλοποιεί δυο
σημαντικές, δρομολογημένες από τη ΝΔ, παρεμβάσεις. Αναφέρομαι, συγκεκριμένα,
στη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ και την επέκταση του Μετρό.
Το
φθινόπωρο του 2009 η κυβέρνηση της ΝΔ προώθησε, με διαβούλευση όλων των
εμπλεκόμενων φορέων, τη μετεγκατάσταση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στο
αγρόκτημα του ΤΕΙ της Σίνδου, συνυπολογίζοντας τη δυνατότητα αξιοποίησης κυρίως
δημόσιας γης. Τον Οκτώβριο του 2010, προκηρύχθηκε ο ανοικτός δημόσιος
διαγωνισμός για την ανάδειξη συμβούλου και από τότε επικράτησε πλήρης αδράνεια.
Ο διαγωνισμός για την ανάδειξη συμβούλου δεν έχει ακόμη τελεσφορήσει, ενώ στις
αρχές του καλοκαιριού ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και ο Γραμματέας του
ΠΑΣΟΚ, έθεσαν σε μηδενική βάση το θέμα της χωροθέτησης, ενθαρρύνοντας έτσι την
αμφισβήτηση του αρχικού σχεδιασμού.
Η
μετεγκατάσταση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκη δυτικά, θα ανοίξει σημαντικές
αναπτυξιακές προοπτικές τόσο για το θεσμό όσο για τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για μια πρόταση η οποία εξυπηρετεί το στόχο της αναδιάταξης του
αστικού προτύπου του πολεοδομικού συγκροτήματος, αναβαθμίζοντας παράλληλα ένα τμήμα
του νομού που παρουσιάζει υστέρηση.
Ίδιας
σημασίας έργο θεωρείται και η επέκταση του Μετρό από τον Επιβατηγό Σταθμό του
ΟΣΕ προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη, για την κάλυψη των αναγκών των κατοίκων των
δήμων Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού-Ευόσμου και Παύλου Μελά, εξυπηρετώντας
σε καθημερινή βάση περίπου 400.000 κατοίκους.
Ενδεικτικά
αναφέρω ότι το έργο θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά την περιοχή, θα μειώσει την
ατμοσφαιρική ρύπανση, θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής και φυσικά θα αλλάξει
την εικόνα της ευρύτερης περιοχής.
Παρόλα
όμως αυτά, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει την κατασκευή του Μετρό ως
μέσο επικοινωνιακής προβολής με τον αρμόδιο Υπουργό να δηλώνει ότι το 2020 το
μετρό θα διαθέτει συνολικά 33 χιλιόμετρα συρμών και 33 σταθμούς, ενώ στην
πραγματικότητα παραμένει ακόμη άγνωστη ποια είναι η βασική γραμμή του και δεν
έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες προκειμένου να αναπτυχθούν νέα εργοτάξια. Όσον
αφορά την επέκταση προς τα δυτικά, σύμφωνα πάντα με τις τελευταίες εξαγγελίες
του Υφυπουργού Υποδομών, η περαίωση της
μελέτης και η
δημοπράτηση του έργου της επέκτασης προς τη Σταυρούπολη και το νοσοκομείο
Παπαγεωργίου προγραμματίζεται για το 2013.
Αυτονόητη
ανάγκη θα πρέπει να θεωρείται επίσης και η αναβάθμιση της δυτικής Εσωτερικής
Περιφερειακής από τον «κόμβο της Λαχαναγοράς» μέχρι τον «κόμβο της οδού
Λαγκαδά», έργο αναγκαίο αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κάτοικοι της δυτικής
Θεσσαλονίκης ταλαιπωρούνται συνεχώς εξαιτίας της έλλειψης ανισόπεδων κόμβων.
Το
ίδιο ισχύει και για την ανάδειξη του θαλάσσιου μετώπου κατά μήκος της δυτικής
πύλης το οποίο μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να προσελκύσει σημαντικές ιδιωτικές
επενδύσεις.
Παρόμοιας
λογικής θεωρείται και το θέμα της αξιοποίησης των τεσσάρων ανενεργών
στρατοπέδων (Καρατάσσιου, Μ. Αλεξάνδρου, Π. Μελά, Ζιάκα) συνολικής έκτασης 1500
στρεμμάτων, τα οποία πρέπει να αποδοθούν στις τοπικές κοινωνίες προκειμένου να
διαμορφωθούν χώροι πρασίνου και πολιτισμού. Η αξιοποίηση τους μπορεί να
αποτελέσει την αφετηρία για τη δημιουργία ενός διαδημοτικού δικτύου δημόσιων
χώρων όπου θα λειτουργούν θεματικά πάρκα, θα δημιουργηθούν αθλητικά κέντρα και
θα αναπτυχθούν εμπορικές δράσεις, προσελκύοντας κεφάλαια από τον ιδιωτικό τομέα.
Με ενδιαφέρον αναμένονται, επίσης, και τις κινήσεις του Οργανισμού Ρυθμιστικού
Θεσσαλονίκης για την ανάπλαση των πρώην εργοστασίων του ΑΓΝΟ και της ΔΙΑΝΑ στη
Σταυρούπολη.
Ο
σχεδιασμός και η υλοποίηση των παραπάνω παρεμβάσεων θα αναζωογονήσει την αναπτυξιακή
προοπτική της Δυτικής Θεσσαλονίκης, σε αλληλεξάρτηση, μάλιστα, με την
αντίστοιχη του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος.
Ο
στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης πρέπει να είναι εξωστρεφής και φυσικά να συνδυάζεται
με την απαραίτητη πολιτική βούληση για την πραγματοποίηση μιας συνολικής
αναβάθμισης της περιοχής. Επίσης πρέπει να απαντά στις πολλές παραμέτρους του
ερωτήματος «ποια Θεσσαλονίκη θέλουμε;», οι οποίες όμως δεν μπορεί να
περικλείονται μόνο μέσα στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, ενώ θα πρέπει να
περιλαμβάνουν και συνολικές παρεμβάσεις,
χωρίς ιδιαίτερο δημοσιονομικό κόστος.
Παρόμοιες
παρεμβάσεις, μπορεί να είναι:
-
Η θεσμοθέτηση της χωροθέτησης των δράσεων της Ζώνης Καινοτομίας
-
Η προσέλκυση νέων γραμμών πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
-
Η καθιέρωση της Θεσσαλονίκης ως συμπληρωματικού κόμβου κρουαζιέρας μετά τον
Πειραιά
-
Η επέκταση του σχεδίου πόλης που μέσω της μείωσης των τιμών θα δημιουργήσει
αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας και
-
Η προσπάθεια των θεσμικών φορέων της πόλης ώστε η Θεσσαλονίκη να γίνει
τουριστικός προορισμός.
*
O Στράτος Σιμόπουλος είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός και Μέλος της Πολιτικής
Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας (stra_sim@otenet.gr).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.